CANDIDE JA TUTUKIMUS INHIMILLISESTÄ YMMÄRRYKSESTÄ
Candide on
vuonna 1759 Voltairen (François-Marie
Arouetin) kirjoittama kirja.
Candide on
nuori mies, joka karkotetaan hovista suudeltuaan paronin tytärtä Kunigundea.
Karkotuksen takia Candide lähtee kiertämään sen aikaista maailmaa ihailemansa
vanhan kotiopettajansa, ääri optimistisen Pantaglossin kanssa. He näkevät ja
kokevat kaikki maailman julmuudet. Candide joutuu myrskyyn, hänet petetään,
hänet ryöstetään ja hänen ystävänsä tapetaan. Mikään vastoinkäymisistä ja
julmuuksista ei kuitenkaan lannista Candiden optimismia. Ainoa lohtu kirjassa
on Eldorado, paratiisi, jossa laiskat ihmiset eivät tee mitään. Candide ei
kuitenkaan tyydy Eldoradoon, vaan jatkaa matkaa.
Lopulta
Candide löytää rakastamansa Kuningunden, josta on muuttunut ruma ja ilkeä.
Candide oli pettynyt, mutta päätyi Kunigunden kanssa asumaan yhdessä. Kirja
päättyy Candiden sanoihin "Meidän tulee viljellä puutarhaamme." Tällä lauseella Candide tarkoitti metaforallisesti
sitä, että ihminen ei ole onnellinen, jos hän ei tee mitään onnensa eteen.
Ihmisen siis täytyy viljellä onneaan joka hetki onnensa vuoksi.
Kirjoitustyyli
on Voltairella hyvin ironinen ja sen aikaista maailmaa pilkkaava. Kirja
arvostelee Leibniziä hänen optimismistaan sen aikaista maailmaa kohtaan.
Maailmassa oli paljon epäkohtia, mutta Leibniz piti maailmaa täydellisenä
paikkana.
Tutkimus
inhimillisestä ymmärryksestä on vuonna 1748 empiristisilosofin David Humen julkaisema
kirja. Teos on selkeytetty ja hieman muunneltu jäljitelmä aikaisemmasta
tutkimuksestaan.
Kirja on
jaettu 12 lukuun, jotka kiteyttävät Humen opit metafyysisestä realismista. Teos
käsittelee laajasti Humen ajatuksia ja hänen ymmärryksiään muiden ihmisten
ajatusmaailmoista. Humen mukaan kaikki oikea tieto on peräisin
aistihavainnoista. Hume ei ota kantaa ulkoisten ja pysyvien asioiden
olemassaoloon, mutta hän kyseenalaisti monia asioita, jotka olivat ihmisille
itsestäänselvyyksiä. Hän tutki muun muassa syy-seurasuhteen olemassa oloa.
Näissä kirjoissa
yhtäläisyys on se, että molemmat pyrkivät lukijoidensa katseiden avartumiseen
sekä uusien mielipiteiden ja näkemysten luomiseen. Kirjat siis pyrkivät
valistamaan lukijaansa. Kirjat kuitenkin ottavat kantaa täysin eri asiaan.
Candide ottaa kantaa yhteiskunnan ongelmiin, kun taas Hume ottaa kantaa
filosofisiin kysymyksiin uudelta kantilta.
Hyvä! Voisit vielä poimia joitakin kohtia teoksista malliksi, jotta lukijasi pääsee kiinni teosten tyyliin. Selvitä hiukan tarkemmin, miten satiirisuus luodaan Candideen ja millaista empirismia Hume edustaa. Perusideat välittyvät hyvin.
VastaaPoista